Har du skickat in en ansökan till en jobbannons och nu har blivit kallas till intervju? Grattis, då är du ett steg på vägen till att gå jobbet! Men ännu är du inte riktigt i land, och att göra bra ifrån sig på arbetsintervjun är ofta avgörande för om du får tjänsten eller inte.
I den här artikeln ger vi dig våra allra bästa tips inför arbetsintervjun och hur du kan förbereda dig.
Hur förbereder man sig för en arbetsintervju?
Du förbereder dig till en arbetsintervju bäst genom att ha gjort en research om företaget du söker jobb hos. Se till att ha koll på vad företaget står för, vad som är viktigt för dem och utifrån det tänka ut på vilket sätt du skulle kunna vara en tillgång för dem.
Men det är också viktigt att du förbereder dig genom att ha koll på vägen dit så att du kan komma i tid, ha med dig papper och penna, efterfrågade dokument, stäng av telefonen och liknande. Ge ett gott första intryck!
Styrkor och svagheter
”Vad är du bra på?” är en fråga du garanterat kommer att få på en arbetsintervju, och du bör ha tänkt ut svaret redan i förväg. Håll dig till ämnet, att berätta att du är bra på att baka bullar är troligen inte intressant för arbetsgivaren om du söker en tjänst som butiksbiträde på en klädaffär.
”Vilka är dina svaga sidor?” brukar också vara en vanlig fråga på en arbetsintervju. Därför bör du ha tänk ut svar även på den frågan. Att ha koll på sina svagheter visar på att man är villig att utvecklas och lära sig nya saker och inte tror att man redan är fullärd och klar.
Vad ska man säga på en arbetsintervju?
På en arbetsintervju ska du säga sanningen, men lyfta fram det som du tror kommer att gynna dig. Berätta hur du skiljer dig ur mängden, och varför de ska anställa dig. Berätta saker du tror att arbetsgivaren vill höra, om det är sant men berätta också sådant du vill få sagt.
Visa på konkreta exempel
Det är bra att kunna visa på konkreta exempel som styrker att det du berättar faktiskt stämmer. Om du berättar att du har god problemlösningsförmåga, förbered dig på ett konkret exempel där du har ställts inför ett problem som du har löst på ett kreativt sätt.
Berätta också om projekt, förbättringar och utveckling du har varit med och lett på tidigare arbetsplatser. Det är lätt att säga att man har positiva egenskaper, men arbetsgivaren vill veta mer konkret än så vad du har att erbjuda.
Vad ska man inte säga på en arbetsintervju?
På en arbetsintervju ska du aldrig säga saker som får tidigare arbetsgivare att verka dålig. Då kan du ses som en illojal arbetstagare, och en sådan vill man inte anställa. Prata aldrig skit om någon eller någon arbetsplats.
Du ska heller aldrig säga saker som inte är sanna. Ljug inte ihop erfarenheter eller egenskaper du inte har, även om du tror att du kan lära dig det. Det kommer bara bli jobbigt för dig själv i slutändan.
Vilka frågor ska man ställa på en arbetsintervju?
På en arbetsintervju ska du ställa frågor som visar på att du faktiskt har ett intresse för tjänsten och företaget. Du kan ställa frågor som exempelvis handlar om vilka utmaningar du kan ställas framför, men också frågor så som vilka arbetstider som kommer att vara aktuella och liknande.
Ställ frågor som visar att du faktiskt förstår vad det är för tjänst du söker och att du själv vill att det ska bli en så bra matchning som möjligt. Exakt vilka frågor det är kommer att variera beroende på vilket jobb du har sökt.
Vad ska man ha på sig på en arbetsintervju?
På en arbetsintervju ska du vara välklädd med hela och rena kläder. Var gärna lite uppklädd, det visar på att du tar intervjun på allvarlig, men kom ihåg att du ändå ska kunna känna dig bekväm i kläderna.
Hur lång tid tar en arbetsintervju?
En arbetsintervju tar vanligtvis mellan 40–60 minuter. Men den kan ta både kortare och längre beroende på vilket jobb du söker, hur bra första intryck du gör och hur många frågor du och arbetstagaren har.