Välj en sida

En anställd kostar mycket mer än enbart hens lön eftersom det tillkommer andra avgifter. Det går att räkna på vad en anställd kostar, och det går vi igenom i den här artikeln.

Vad kostar det att anställa personal?

Man kan räkna på att en anställd kostar ungefär bruttolönen x 1,4. Det kommer dock skilja sig en del beroende på när den anställde är född. Arbetsgivare betalar nämligen lägre arbetsgivaravgifter för personer under 18 år samt personer över 65 år

En anställd på ett företag i Sverige som har en månadslön på 30 000 kommer totalt att kosta arbetsgivaren cirka 41 600 kronor i månaden. I den uträkningen ingår lön, semesterersättning, arbetsgivaravgift, försäkring samt särskild löneskatt.

Så här ser kostnaderna ut per år:

  • Lön                                     360 000 kronor
  • Semestertillägg                  3 225 kronor
  • Arbetsgivaravgifter            114 125 kronor
  • Försäkringskostnad            18 161 kronor
  • Särskild löneskatt               1 844 kronor
  • Total kostnad                     499 476 kronor

Kostnad för anställd med olika löner:

Månadslön kr Årslön kr Total kostnad år kr
20 000 240 000 332 986
25 000 300 000 416 231
30 000 360 000 499 476
35 000 420 000 582 723
40 000 480 000 665 969
45 000 540 000 749 216
50 000 600 000 832 462

Kostnad för rekrytering

Även själva rekryteringen av ny personal kostar, och man brukar säga att en rekryteringsprocess kostar cirka 40 000 – 60 000 kronor. Det som kostar är arbetstiden som personal lägger på rekryteringen, utannonseringen av tjänsten, utbildning och uppstart av den ny anställda samt en del övriga kostnader.

Vill du få tips på vad man ska säga på en arbetsintervju för att bli så attraktiv som möjligt för arbetsgivaren ska du läsa vår artikel om arbetsintervjutips.